2009. december 1., kedd

5. nap Lébényi kirándulás (július 29.)

Map your trip with EveryTrail

A reggeli ébredés nem volt zökkenőmentes. Még mély álomban voltam, amikor hét órakor megszólalt az ébresztő. Ezt nagyon utálom! Ilyenkor nagyon morci vagyok. Csak tíz percet még! Ezzel lenyomom szundi üzemmódra a telefont. Becsukom a szemem. Megint ébreszt! Mintha csak egy másodperc, telt volna el. Ilyen nincs! Izmaimba nincs erő. Csak fekszek, és hunyorogva nézem a plafont. Ildikóm bezzeg, vigyorogva fekszik mellettem. Persze aki, nem ír naplót hajnalbanyúlóan, annak könnyű. Kelletlenül mászok ki az ágyból. Na, szép kis napnak nézünk elébe! Pedig erre a napra tervezett túrát vártam a legjobban. Lébénybe egy XIII. századi templomot néztem ki úticélként. Az Interneten már sokat olvastam a lébényi monostorról, és megmondom őszintén nem kis várakozás előzte meg ezt a kirándulást. Az útvonal, Győrszentiván – Győr – Révfalu – Győrújfalu – Győrzámoly – Győrladamér – Dunaszeg – Gyulamajor – Mecsér – LébényMosonszentmiklósÖttevényKunszigetGyőr – Győrszentiván. A túra hossza 74,3 km, sík terepen. Optimális körülmények között könnyű útvonal.

Nyögvenyelős ébredés után, félkómában főztem le reggeli kávémat. Éreztem, ahogy ereimben szétárad a mennyei manna, de a bódultság nem múlt el teljesen. Ezen még a reggeli zuhanyozás sem segített. Ildikóm energiától kicsattanva, én erőtlenül ültem bringára. Úgy terveztük, hogy most reggelinket majd út közben szerezzük be, de ez sem ment simán. Két boltba is be kellett menni, mire mindent meg tudtunk venni, amit akartunk. Az első közértbe volt pékáru, de paradicsom és a felvágott kifogyott. Ezeket egy másik faluba tudtuk beszerezni. Itt már nagyon nyűgös voltam. Nem hiszem el, hogy ilyen nehezen indul ez a várva várt nap! A bolt előtt, volt egy kis árnyas pad. Ezt kihasználva, itt letelepedtünk, és jóízűen elfogyasztottuk reggeli étkünket. Éreztem, hogy meg kell innom még egy kávét, mert ilyen szédelegve nem fogok messzire jutni. A bolt mellet volt egy flancos vendéglő. Olyan pincéres kiszolgálós. Na ez kilőve. Nem akarunk több száz forintot fizetni egy gyűszűnyi kávéért. És ekkor megláttam egy kis büfét. Lehet, hogy kocsma volt, de a fene se tudja. Ez jó lesz! És kikértem a két presszót. Megmondom őszintén, ilyen szörnyű, kávét, amit itt adtak, még életemben nem ittam. Lehet, hogy mégiscsak a puccos vendéglőt kellett volna választani? Mindenesetre tanultam a történetből. Ezután jóllakottan és a koffeintől felpörgetve tekertünk tovább. Sík vidéken vezet az út. Errefelé, erőteljesen érződik a táj alföld jellege. Utunkon nem sok az árnyék. Nagyon meleg van. A Nap, folyamatosan a bal vállunkat perzseli. Már érzem azt a kellemetlen égő érzést, és nincs nálam olyan póló, ami megvédené pecsenyepírosra sült karomat. Jó lenne egy kis árnyék, de sehol semmi. Mecsér és Lébény között egy hosszú kerítés végénél, az út mellett, érdekes szobrokra leszünk figyelmesek. Egy szekér, szerű valami van összerakva, rajta egy nagy CSÁRDA felirattal. Mellette egy jobbra nyíló fákkal övezett, hosszú bekötőút amely egy távoli épületnél végződik. Végre ÁRNYÉK! Itt adtunk magunkat egy kis pihenőt a fák nyújtotta „hűvösben”. Jól is esett ez a kis szieszta. A csárda tulajdonosa valami fafaragó féle lehet, mert több szobrot is felfedeztünk ezen a helyen. Nagyon szép munkák. Le is fényképeztem őket. Rövid pihenő után erőt vettünk magunkon és folytattuk a túrát. Nem akartunk sokat aszalódni a napon, ezért innen megállás nélkül fél óra alatt tekertünk Lébénybe. Egyenesen a XIII. századi templomhoz vezetett az utunk. Amikor odaértünk zárva találtuk, de az ajtóra kifüggesztett cetlire kiírták a gondnok telefonszámát. A telefont egy kedves hölgy vette fel és tájékoztatott, hogy néhány perc múlva ideér. Gondoltam addig néhány fényképet lövök, de alig vettem elő a gépemet, már meg is jelent a hölgy. A templomba belépve átölelt annak ódon hangulata. Fantasztikus! Felülmúlta várakozásomat. Összességében engem, egy az egyben, az ócsai premontrei prépostság templomra emlékeztet. Csak ez kisebb. Megtudtuk, hogy a templom szomszédságában egy fotókiállítás is van, az El Camino zarándokútról. Mivel a téma fokozottan érdekel, nem gondolkodtunk sokat, átmentünk és megnéztük. Óriási élmény volt. Az itt látott képek megerősítettek azon elhatározásomban, hogy ezt nekünk egyszer végig kell járnunk. Lébényből négy óra körül indultunk el és tizenöt perc múlva már Mosonszentmiklóson voltunk. Mosonszentmiklósnak is van egy szép nagy temploma, szép nagy térrel. Mindenképpen fotótéma. Innen Öttevényen keresztül Kunszigetre vezetett az utunk. Úgy terveztük, hogy Kunsziget után a gáton tekerünk be Győrbe. Erről a szakaszról mindenkit lebeszélek. Nagyon nagy szívás. Az útvonal tervezésénél abban bíztam, hogy a gátról talán látjuk a Mosoni-Dunát, mert ugye közel vagyunk a folyóhoz. Az egy dolog, hogy a Dunát még nyomokban sem láttuk, de a gáton vezető út borzalmasan vacak. Apró és laza kavicsréteggel van leszórva. A biciklik kerekei elsüppednek ezen a kavicságyon. Még ha lett volna látnivaló, akkor sem tudtuk volna élvezni, mert arra kellett koncentrálni, hogy el ne essünk. Kb. 3,4 km-t bírtunk ki ezen a biciklivel járhatatlan úton, majd az első lehetőségnél lejöttünk a gátról. Ez a lehetőség Pinnyéd –nél volt. Felemelő érzés ragadt el, amikor újra aszfaltutat éreztünk, a kerekeink alatt. A Kunszigeti úton, majd a régi Rábca hídon tértünk vissza Győrbe. Győr főterére valamikor este negyed hét körül értünk. A kellemes kora esti, enyhülő melegben, megtelt a tér emberekkel. Az éttermek és kávézók teraszain fiatlok, idősek és túristák üldögéltek. A flaszterbe épített szökőkút, vízoszlopai között rohangáló gyerekek és a padokon komótosan fagyizgató népek, minket is maradásra késztettek. Olyan jó ízűen nyalták a fagyit, hogy mi is megkívántuk. Nem tudom, hogy mennyi időt töltöttünk el ebben az idilli hangulatban, de már szürkült mikor visszaindultunk a kempingbe. Útközben láttuk, hogy Győrszentiván határában, a kiszemelt lovagi éttermünk, a SIR VINCENT, amit még nem volt alkalmunk kipróbálni, most nyitva van. Koszosan, izzadtan bementünk. Ildikómnak nem volt innyére, de mivel ez volt az utolsó alkalom, hogy itt vacsorázhassunk, úgy döntöttem, hogy nem kockáztatunk. Jól tettük. Belépve egy nagyon különös hely fogadott. Pazar a dekoráció. Olyan mintha visszarepültünk volna az időbe és egy vár lakomatermébe kerültünk egyik pillanatról a másikra. Rajtunk kívül nem volt más vendég így volt időnk beszélgetni a személyzettel. Panaszkodtam nekik, hogy ez már a sokadik próbálkozásunk, mert mindig zárva találjuk az éttermet. -Hát igen-, mondja a pincér. Ha nincs vendég, korán bezárnak. Gyertyát gyújtottak az asztalunkon, amely hangulatos sápadt fénnyel világította be az ódonnak tűnő falakat, ezzel teljesen hitelessé téve a középkori hangulatot. A vacsorát gyorsan kihozták. Nem tudom, hogy a 75 km –es fárasztó túrának és az éhségnek köszönhető e, de olyan jól esett és olyan finom volt, hogy nem győztem betelni a lakomával. Nem is értem, hogy miért nincs tele vendéggel ez a remek hely. Pompás vacsoránk után, pilledten tértünk vissza a kempingünkbe. Nagyon szép, csak egy kicsit meleg napunk volt. De ez legyen a legnagyobb baj.

A nap tanulsága: Végig sík terepen karikáztunk, kerékpárúton és minimális forgalmú utakon. Lébényt, ha már ezen a vidéken járunk, semmiképpen nem érdemes kihagyni. Ha van rá lehetőségünk, ezt a túrát érdemes úgy időzíteni, hogy a nagyon meleg és szeles időjárást elkerüljük. Ezt az alföldi tájakra jellemző, hosszú, nyílt, árnyékmentes utak miatt érdemes megfogadni. Az utolsó, töltésen vezető szakaszt a borzalmas útviszonyok miatt, jobb egy másik útvonalon (aszfaltozott úton) megtenni.

Látnivalók: Győr – A látnivalók listája a 4. nap leírásában megtalálható.; Dunaszeg – Falumúzeum (Fő u. Bejelentkezéssel látogatható. Tel: 06-96-352-103). Római katolikus templom (Fő u. 17.). Kegyeleti park (A katolikus templom előtt.). Morotva-tavi tanösvény (Külterület). Stabilmotor Gyűjtemény (Országút 6. Bejelentkezéssel látogatható. Tel: 06-96-352-012).; Lébény – Római katolikus templom a XIII. századból (Templom tér 1.). Falumúzeum (Iskola u. 5. Bejelentkezéssel látogatható. Tel: 06-96-360-604). Ligeterdő (Bormász-Tárnokréti út). Evangélikus templom a XVIII. századból (Iskola u. 2.). Plébánia a XVIII. századból (Templom tér 2.).; Mosonszentmiklós – Római katolikus templom (Zrínyi Miklós u. 2.).; Öttevény – Földváry-kastély (Fő út 173.).; Kunsziget – Római katolikus templom (Petőfi tér 14.). Szent Antal-kápolna (Kunsziget. GPS koordináták: 47.7378 / 17.526).