2009. december 8., kedd

6. nap Győrszentiván - Mosonmagyaróvár (július 30.)

Map your trip with EveryTrail
Reggel, egy teljesen reménytelen napnak néztünk elébe. A fejezet címe akár lehetne a Technikai gondok tornyosulnak. Délután háromnegyed háromkor még nem gondoltam volna, hogy valaha is Mosonmagyaróvárra fogunk jutni. Ugyanis, ekkor még Győrbe voltunk és nem önszántunkból.

Az történt, hogy reggel pakolásnál, észrevettem, hogy az utánfutóm kereke, teljesen lapos. Ezzel nem is lenne semmi gond. Jó biciklishez méltón, van pumpám, pótgumim, sőt még gumijavító készletem is. Nem is húztam az időt, gyorsan kicseréltem a belsőt, majd nekiálltam pumpálni. És ekkor néhány fújás után, egy hatalmas reccsenéssel eltört a pumpa. Na ez az, amire a legkörültekintőbb bringás sem tud felkészülni. Úgy látszik, hogy még pót-pót pumpát is be kell rakni a csomagba, ha hosszabb útra megy az ember. Most mit csináljak? Tanakodtam magamba. A pumpa törmelékét összerakosgatva, mindenféle kitekert mozdulattal, rászorítottam a szelepre és még sikerült annyi levegőt pumpálni a gumiba amivel, ha nem is messzire, de a legközelebbi benzinkútig el lehetett indulni. Ezután gyorsan befejeztük a pakolást és mentünk rendezni a számlát. A házigazdák oly kedvesek voltak, hogy nem tudtunk csak úgy néhány kedves szó nélkül elindulni. Ebből a néhány szóból egy jó háromnegyed órás beszélgetés kerekedett. A jóízű beszélgetés után elbúcsúztunk és nekivágtunk kerékpárboltot keresni. Először egy autószerviz esett az utunkba. Ide bekéredzkedtem, mert egy gyötrelem volt a puha kerekű utánfutót húzni. Mintha sárba süppedtek volna a kerekek. Kedvesek voltak és műszerrel ellátott levegőtömlővel felfújták nekem a kívánt nyomásra a gumit. Ezzel egy darabig eljutunk, de Győrt semmi képen nem akartam elhagyni pótgumi és egy használható pumpa nélkül. És milyen jól tettem, áldom az eszemet. Nem ez volt az utolsó defektem. Az előző napokban láttunk kerékpárboltot. Most persze ezt a boltot több órás bolyongás után sem találtuk. Ekkor már bennem is kezdett nőni a nyomás. Nem maradt más hátra, mint a város másik végében található Decathlon áruház. Ezt tudtuk, hol van, de pont az ellenkező irányba, mint amerre mennénk és ráadásul jó messze. A dühtől fortyogva tekertünk 6 km –t az áruházig. Ekkor fél tizenkettő körül járhatott az idő és a nap is kegyetlenül szórta sugarait. Az aszfalt felett hullámzott a levegő. Tipikusan az a fajta hőség, amire azt mondják az okosok, hogy ilyenkor fedezékbe kell vonulni. Mondtam is Ildikómnak, hogy most már nem kell sietni, mert ebben a nagy melegben, úgysem indulunk el. Kerestünk egy árnyas helyet, ahol letelepedtünk, majd felváltva mentünk be vásárolni. Ildikóm vett magának egy bicajos nadrágot, mert a régi túl rövid volt és a nyereg kidörzsölte a combjait, én megvettem a pótgumit és az új pumpát. Nem volt olcsó, ellenben szuper ketyerére sikerült szert tenni. Picire összecsukható, de teleszkópos és kihúzva kétszer olyan hosszú, mint összecsukva, így egy tolásra jó nagy adag levegőt lehet vele fújni. A tetejét el lehet forgatni 90 fokkal így, egy kis fogantyúvá válik, és ki lehet belőle húzni egy kis tömlőt is. Ja, és még egy kis nyomásmérő is van rajta. Nagyon kényelmesen lehet vele pumpálni. Egyszerűen nagyszerű szerkezet. Aki már pumpált ilyen pici, rövid pumpával az most érti, hogy miért ömlengek ennyit egy egyszerű pumpáról. Mire mind a ketten végeztünk a vásárlással már fél egy volt. Az itteni környezet, nem volt túlságosan felemelő, ezért úgy döntöttünk, hogy gyorsan visszakerekezünk Győr belvárosába, és ott mulatjuk el a nap legmelegebb óráit. Ott, mégiscsak kellemesebb a várakozás. Így is tettünk, és egy jégkása árus szomszédságában vertünk tanyát. Végigkóstoltuk az összes ízű és színű jeges italt. Húúú! Nagyon jól esett abban a nagy forróságban. A városnézéshez, most semmi kedvünk nem volt. Még egy ilyen haszontalan napot! Bár a kánikula még nem csillapodott, de háromnegyed háromkor elindultunk az erre a napra tervezett szakasz leküzdésére.

Az útvonal, Győrszentiván – Győr – Győrújfalu – Győrzámoly – Győrladamér – Dunaszeg – ÁsványráróHédervár – Darnózseli – Arak – Halászi – Mosonmagyaróvár.

A táv 56 km.

Előjáróban elmondom, hogy utunkat Győrtől, Mosonmagyaróvárig végig kerékpárúton tettük meg. Ez valami fantasztikus. Gondtalanul bicikliztünk, élveztük a tájat és azok a fránya autók sem zavartak minket, az egész úton. Tudtunk egymás mellett menni, beszélgetni, idétlenkedni anélkül, hogy bárkit zavartunk volna ezzel. Emelkedők egyáltalán nem nehezítették az utat. Hát persze! Hiszen még mindig a Kisalföldön vagyunk. A szembeszél viszont nagyon erős volt, emiatt meglehetősen nehezen haladtunk. Ugyan szidtuk a szelet, de így utólag visszagondolva, nem tudom, hogy a perzselő melegben hogy tudtunk volna léghűtés nélkül haladni. Most, hogy így elkalandoztam, visszaugranék az elejére. Ott tartottam, hogy elhagytuk Győrt. A szelet leszámítva kellemesen gurguláztunk csomagjainkkal megpakolva a jó minőségű kerékpárúton Győrújfalun, Győrzámolyon és Győrladaméren keresztül Dunaszegig. Itt van egy kis, Falumúzeum és úgy voltunk vele, hogy mivel már fél öt volt, nem lesz lehetőségünk több múzeumot meglátogatni. És azért jó lenne valamit látni is ezen a szép túrán. A Falumúzeumot az Országút utcáról (amelyen mi is betekertünk a településre) jobbra nyíló, Fő utcában találjuk. Zárt ajtó fogadott minket, de itt is, mint annyi helyen ezen a vidéken, egy cédula volt az ajtóra, kitűzve, melyen egy telefonszám virított.

A késői időpontra tekintettel, egy kicsit félénken kezdtem a telefonomba pötyögni a számokat. Gondolom, már mondanom sem kell, egy kedves női hang szólalt meg vonal másik végén. Hívásunknak nagyon örült és biztosított minket, hogy néhány perc múlva a múzeumhoz ér és a legnagyobb örömmel kinyitja nekünk. Hát megmondom! Nagyon szépen összeállított kiállítást nézhettünk meg a régi falusi élet emlékeiből és tárgyaiból. Maga a kiállítási terület nem nagy, de az, szépen be van rendezve. Beszélgettünk a hölggyel és elmondta, hogy sajnos kevesen keresik fel a Falumúzeumot ezért, nem éri meg állandóan ott ülni valakinek. Erre találták ki ezt az ajtóra kifüggesztett telefonszámos megoldást. Úgy gondolom praktikus, mert manapság mobiltelefonja, már mindenkinek van és bejelentkezés után, néhány pillanat alatt odaér a megbízott személyzet. Mielőtt továbbindultunk volna, felhívták a figyelmünket Dunaszeg, a múzeum mellett található, Kegyeleti Parkjára. A hölgy elmondása szerint, nem érdemes kihagyni. Megfogadtuk a jó tanácsot, és továbbindultunk a Fő utcán a templom felé. Néhány métert tettünk meg, és már oda is értünk a park bejáratához. Nem állítottak valótlant, amikor azt mondták, hogy nem érdemes kihagyni. A késő délutáni fényekben fürdőző, korábban temetkezési helyül szolgáló terület, különös nyugalmat árasztott. Régi sírkövek, szépen gondozott gyep és padok szolgálják a nyugalomra és merengeni vágyókat. Készítettünk néhány fotót, majd indultunk tovább, mert várt még ránk egy 100 éves fekete nyár és Árpád fája amely több mint 700 éves. Eme természeti látnivalókat mindenképpen szerettem volna megtekinteni, és lehetőleg még világosban. A 100 éves fekete nyárt, Ásványráró előtt, az út mellett találtuk meg. Nem lehet eltéveszteni, mert már messziről látszik hogy ezt a fát, egy egész évszázad viszontagságai formálták. Odamentem és átöleltem a törzsét. Micsoda méltósággal áll itt dacolva az idővel ez a matuzsálem! A fekete nyár mellett építettek egy kálváriát is, amelynek a természet és az ember alkotásának a harmóniáját hivatott ábrázolni. Bocsássanak meg nekem az építők, de én, inkább maradok a természetnél.

Ezután Héderváron az Árpád Fáját kerestük meg. Elképzelni nem tudtam, hogy milyen lehet egy 700 éves fa. Ezt a célpontot sem volt nehéz megtalálni, hiszen a főútról jól látszik a templom, amelynek a kertjében áll. Nah, hááát! Szóval, ez egy óriási csalódás volt. Most ezt úgy kell elképzelni, hogy a 700 éves fa, nem áll másból, mint egy szétkorhadt fatőrzs csonkjából. Igaz ebből a csonkból, jól látszik, hogy mielőtt jobb létre szenderült volna, uralta a tájat, mert bizony volt ott törzskerület rendesen. Egy ember simán elfér benne. Kissé csalódottan mentünk tovább, de néhány percre megálltunk a Khuen-Héderváry-kastélynál és besétáltunk annak védett parkjába. Inkább itt kellett volna azt a kevés időt eltölteni, ami Hédervárra maradt. Nagyon szép a park. Arak települését háromnegyed nyolc után hagytuk el. Ekkor úgy döntöttem, hogy módosítjuk a tervezett utat és nem Halászin keresztűl megyünk Mosonmagyaróvárra, hanem lerövidítjük az utat Máriakálnok felé. A kempingbe már így is sötétbe értünk, hatalmas szúnyograjjal a nyomunkba. Az egész napos szembeszél alaposan kivette az erőnket. Mondhatnám úgy is, hogy rettenetesen elfáradtunk ezen a rövidke úton. Mivel volt lehetőség olcsón, lakókocsit bérelni, ezért ezt a megoldást választottuk és nem vacakoltunk a sátorveréssel. Vacsora után, gyorsan jött az álom. Nem kellett a bárányokat számlálgatni.

A nap tanulsága: Ezt az útvonalat egyértelműen és bátran ajánlom mindenkinek. Gyerekektől a nyugdíjasokig. Végig kerékpárúton, sík terepen és csodaszép településeken keresztül biciklizhetünk.

Látnivalók: Ásványráró – 100 éves Fekete nyár (külterület, GPS koordináták: 47.8382 / 17.5073). Kálvária (külterület, GPS koordináták: 47.8176 / 17.4998).; Hédervár – Boldogasszony-kápolna a XIII.-XV. századból (Boldogasszonysor, GPS koordináták: 47.8354 / 17.4617. Bejelentkezéssel látogatható. Tel: 06-96-215-642). Khuen-Héderváry-kastély és annak védett parkja (Fő u. 47.). Árpád fája. Több mint 700 éves (Fő u. GPS koordináták: 47.833 / 17.4644). Burgonyabogár-emlékmű (Hédervár, Park). Ifj. gróf Khuen-Héderváry Károly kopjafája (Fő u.). Khuen-Héderváry családi sírbolt (Fő ú.). Kont-fa (Fő u. 46.). Pestis-oszlop (Ady Endre u.). Római katolikus templom (Petőfi u. 3.).; Mosonmagyaróvár – Agrártudományi Egyetem Gyűjteménye (Vár 2. Hétvégén bejelentkezéssel látogatható. Tel: 06-96-566-637). Cselley-ház, múzeum (Fő út 19.). Hanság élővilága kiállítás (Vár 4.). Hansági Múzeum (Szent István király út 1.). Lápmezők (külteület GPS koordináták: 47.8477 / 17.2867). Óvári vár (Vár 2.). Római katolikus templom a XVIII. századból (Szent László tér 1.). Városháza (Fő u. 11.). Evangélikus templom (Magyar u. 35.). Győr-Moson-Sopron Megyei Tűzoltó-kiállítás (Alkotmány u. 16.). Lábas ház a XVIII. századból (Szt. László tér 6.). Lenau-ház (Fő út 1.). Lourdes-i kápolna (Hámán Kató u. 2.). Lucsinyi Szent Anna-kápolna (Hámán Kató u. 2.). Mayr-ház a XVII. századból (Fő út 3.). Piarista rendház (Fő u. 4.). Régi városháza (Fő u. 6.). Római katolikus plébániaház (Szent László tér 1.). Római katolikus plébániatemplom (Szent István király u. 110.). Rozália-kápolna (Kápolna tér). Városi malom a XVII. századból (Fő u. 43.). Volt Fekete Sas fogadó, már a z 1600-as években is állt (Fő u. 9.). Volt Korona szálló (Szent István király u. 122.). Wallisch-ház (Fő u. 14.).